Megavalanche voorbereiding

Op de Megavalanche moeten we nog een paar maanden wachten. En ergens is het maar goed ook, want je mag best een beetje trainen om deze race leuk en/of goed te kunnen rijden.

De Megavalanche is een marathon downhillrace die start op de top van de Pic Blanc bij Alpe d’Huez, op 3330 meter hoogte. Aan de Megavalanche mag in feitte iedereen deelnemen en de start is een massaal gebeuren van bijna 1000 deelnemers tegelijk. Sinds 2004 is er een aparte promoklasse voor de snelsten van de kwalificatieraces (puur formaliteit voor plek op startgrid). De promoklasse bestaat uit ca. 300 deelnemers, uitgezonderd vrouwen, junioren of senioren en start een uur eerder dan de ‘gewone’ klasse.

Mega start
De top van de Pic Blanc is normaliter besneeuwd en de massastart in de sneeuw en de daarop volgende gletsjer, maakt meteen al korte metten met ongetrainde deelnemers of pechvogels. Wie het overleeft heeft nog ca. 30 km te gaan tot Allemond wat op 800 meter hoogte is. Dat maakt een daling van gemiddeld 1 meter per kilometer. Niet spectaculair?

De Megavalanche is toegankelijk voor alle mountainbikers, ongeacht de discipline. Zolang je beschikt over de juiste bescherming en een geschikte fiets. Een xc-hardtail is niet toegestaan bijvoorbeeld. Verder maakt het ansich niet zo veel uit, maar ideaal is een bike met 150 tot 170 mm veerwerk. Een verstelbare zadelpen, minimaal een dubbele chainring en een mountainbike cassette.

Voorbereiding en training
Een goede voorbereiding op de Megavalanche, is niet alleen tijdig daar naar toe gaan om te kunnen verkennen en aclimatiseren. Maar krachttraining, conditietraining, mentale- technische training is beslist gewenst. Met name de onderarmen en bovenbenen hebben het zwaar te verduren. Wegens het lange staan en vele werken met de remmen tijdens de lange afdalingen.


Copyright© 2004 Photo Breton Alpe d’Huez – Nog een klein stukje…

Conditie, zeker om vlot te kunnen klimmen is onmisbaar. Het is een lang en zwaar parkoers, waar je ook redelijk wat moet kunnen klimmen en soms lopen. Hoe geschikter je fiets, hoe makkelijker je het jezelf maakt. Maar zonder conditie kom je nergens. Technische training is op zich niet zo moeilijk om daar voldoende tijd voor te vinden. Met veel trainen in bikeparks en op downhillparkoersen, heb je al een goede basis in huis.

Intentie Experiment
In de huidige uitgave van Salt staat een interessant artikel over mentale training, gebasseerd op het boek van Lynne McTaggart “Het Intentie Experiment”, wat ook in de Salt online shop aan te schaffen is. Het artikel gaat globaal in op het effect van mentale training op het menselijk lichaam. Het is een fascinerende theorie, waar min of meer uitkomt dat mentale training tot 30% verbetering kan betekenen.

Links
2003 verslag

2004 verslag

Video

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *